Referat af menighedsrådsmøde den 27. maj 2025
1. Fra kirkeudvalgsmødet den 30. april 2025.
Gennemgang og udarbejdelse af kirkekassens budget for 2026.
Inga Holm Rasmussen ankommer under gennemgang af punkt 1.
Budgetforslaget blev fremlagt og gennemgået af regnskabsfører Michael Nielsen.
2. Fra kirkeudvalgsmødet den 30. april 2025.
Udfærdigelse af kommentarer til budget 2025.
Målsætning korrigeres og tekst vedr. dørpumpe uddybes.
Budget afleveret d. 27-05-2025 17:30.
3. Fra Kirkeudvalgsmødet den 30. april 2025.
Forslag om ændring af indkøb af borde og stole til sognesalen og konfirmandstuen.
Gennemgang ved Kirkeværgen. Der bestilles fremvisning af møblerne fra Daarbak ved næste menighedsrådsmøde evt. blot billedmateriale. Forslaget om ændring af indkøb vedtages.
4. Gennemgang af kirkekassens regnskab pr. 31.03.2025.
Regnskabet gennemgås af regnskabsfører Michael Nielsen. Der skal udarbejdes kommentar vedr. lønninger.
5. Kirkens liv og vækst.
Spørgsmål til hvad der er årsagen til at man i sin tid har lagt gudstjenesterne den sidste søndag i måneden kl. 17. Der er få i kirken til gudstjenesterne kl. 17. Formålet har oprindeligt været at tiltrække et yngre publikum. Der tales videre om det ved det kommende menighedsrådsmøde, og emnet om en evt. justering/omtænkning af formen tages op, når JSB er tilbage.
6. Godkendelse af honorarsatser til menighedsrådet udmeldt fra
Provstiudvalget.
Satserne for formand godkendes.
Satserne for kirkeværge godkendes.
Satserne for kontaktpersonen godkendes.
Satserne for valgt kasserer godkendes 8.000 for attestering + 3.500 for fremlæggelse. I alt 11.500 kr.
7. Godkendelse/ evt. ændringer af vedtægter for Sognehuset
Det tilføjes følgende til den eksisterende vedtægt:
”Hvis der er over 10 personer til et kursus/møde i dagtimerne, kan udlån af sognesalen kun ske om mandagen (da kirkens personale ikke arbejder i sognehuset denne dag). Der skal altid være en frivillig, der mod betaling, servicerer deltagerne.”
8. Forslag fra en kirkegænger om fjernelse af pullerterne ved sognehuset,
grundet påkørsel og totalskadet bil.
Forslaget vedtages ikke.
Birger Aagaard Larsen forlader mødet efter drøftelsen af punkt 8.
9. Forslag om at gravstenene ved handicapindgangen og ved sakristiet fjernes.
Bred enighed om, at vi søger om at de fjernes, men ikke om hvad de skal erstattes med.
10. Forslag om ændring af Åbent hus datoen den 30. august til ??
Datoen ændres til den 4. oktober. Der er forslag om, at titlen ændres til ”Mød din kirke” – punktet tages med som punkt ved kommunikationsudvalgsmødet den 18. september.
Anne, Flemming, Lis, Jens, kirketjener og Birgit mødes om at planlægge dagen.
11. Nedsættelse af et diakoniudvalg.
Camilla, Lis, Lone og Jens udgør fremover diakoniudvalget.
12. Forespørgsel fra en meditationsgruppe under foreningen Nutidig Kristen Spiritualitet om lån af lokale mandag (eller anden ugedag) eftermiddag kl. 17-19 en gang om måneden.
Menighedsrådet imødekommer forespørgslen, og foreningen orienteres om at ordningen evalueres efter et år.
13. Meddelelser fra:
a. Formanden
Personalehåndbogen er færdig.
b. Kontaktpersonen
Der holdes ordinært medarbejdermøde i juni.
c. Kassereren
Intet.
d. Præsterne
Den Nikænske trosbekendelse bruges pinsedag.
Fra september er der kun lørdagsdåb i lige uger.
Vær opmærksom på ændringerne til menighedsrådsloven, læs stiftets udsendte materiale.
Den 28. maj tager præsterne med 5. klasse fra Sankt Albani skole til Langeland sammen med den katolske præst.
e. Kirkeudvalget
Intet.
f. Kirkeværgen
Der er udskiftet lamper i sognehuset.
g. Præstegårdsudvalget
Intet.
h. Aktivitetsudvalget/børne- og ungeudvalget
Foredrag er på plads.
i. Kommunikationsudvalget
Der har netop været møde i kommunikationsudvalget om kirkeblad 264, Hjemmesiden bliver gennemgået og opdateret.
j. Medarbejderrepræsentanten
Intet.
k. Liturgiudvalget
Intet.
l. Musikudvalget
Intet.
m. KIC
Intet.
14. Eventuelt.
Intet.
15. Spørgetid til menighedsrådet.
Intet.